Lokal Klimahandleplan Solsikkegård 2024

Vi ønsker på Solsikkegård at være gode rollemodeller for børn og familier i forhold til at sætte klima og bæredygtighed på dagsordenen.

Handleplan

  • Sammenhæng

    I den daglige praksis er vi omkring flere emner, hvor vi ser et potentiale i at skærpe fokus. Dette kunne eksempelvis være:
    - Indsamle affald og affaldssortering, kategorisering
    - Besøg på genbrugspladsen
    - Bruge naturens marialer til aktiviteter
    - Spire, så og dyrke
    - Højbede
    - Forældreinddragelse, med spirer og planter
    - Arbejde med årsag/sammenhæng
    - Mindske madspild
    - Vejret, årstider og klimaets betydning
    - Arbejder med ”Grønne Spireres” materialer og projekter

    I køkkenet er der fokus på
    - Økologi
    - Brug af årstidens frugt og grønt
    - Mindske madspild

    På det organisatoriske plan:
    - Mindske papirforbrug
    - Huske at slukke lyse i de lokaler hvor vi ikke opholder os

     

  • Mål

    Bygninger:

    -Minimere elforbrug
    -Minimere papirforbrug
    -Minimere varmeforbrug
    -Fremme bedre indeklima

    Læringsforløb:

    Vi ønsker at skabe målrettede temaer/læringsforløb for hele institutionen

    At klima, bæredygtighed, genanvendelse, sortering er en naturlig del af vores hverdag og dannelse

    Gøre brug af tilbud fra bl.a. genbrugspladsen og Økolariet samt naturvejleder

    Spire planter og dyrke krydderurter.

    ”Fra jord til bord” - Maddannelse

    Vi vil oprette en mappe hvor det er muligt at tilføje ideer og beskrivelser af projekter

    Klimahave:

    Etablere klimahave med inddragelse af både børn og forældre

    Undersøge hvad der fremmer biodiversiteten, så planterne matcher de danske insekter

    Dyrke egne grøntsager og krydderurter

    Ynglemuligheder for fugle

    Klimahaven skal indgå som pædagogisk læringsrum i hverdagen og i planlagte læringsforløb

    Andet:

    Etablere genbrugsværksted hvor forskellige genbrugsmaterialer samles og bruges til kreative aktiviteter.

    Etablere genbrugsstation i begge afdelinger, hvor familier kan bytte legetøj.

    Køkkenet har fokus på årstidens frugt og grønt samt på økologi.

  • Tiltag

    Bygninger:

    Sluk lyset i de rum der ikke er i brug. Eksempelvis når børnehaven er ude, eller når pauserummet ikke er i brug

    Tænke over hvad og hvorfor vi printer.
    Dagsordner, nyhedsbreve, billeder mv.

    Husk at lukke døren ud.

    Skru ned for varmen når der luftes ud

    Læringsforløb:

    Fælles læringsforløb indskrives i årsplanen

    I løbet af året vil vi have fokus på udeliv og science, både internt og eksternt.

    Læringsforløb: fra jord til bord – maddannelse

    Læringsforløb: Vinter science,

    Læringsforløb: skrald og genbrug

     

  • Tegn

    Bygninger:

    Vi bliver mere bevidste om at spare på de forskellige resurser.

    Læringsforløb:

    Smitte- modeller over de forskellige læringsforløb findes på z-drevet

    Børn og voksne bliver mere bevidste om deres rolle i klimaforandringer. Det bliver en naturlig del af hverdagen at sortere affald

    Børn lærer at passe på naturen og agere med respekt for dyr og planter

    Børn søger forklaringer på årsag og sammenhæng

     

  • Evaluering

    Bygninger:

    Vi evaluerer en gang om året.
    Er der sket forandring i bevidsthed og adfærd

    Læringsforløb:

    Vi evaluerer ud fra vækstmodellen efter temaer eller aktiviteter.
    Nåede vi vores mål?
    Hvordan danner evalueringen grundlag for det næste skridt?

    Klimahave:

    Lever vi op til de krav der er stillet?
    Hvordan skal klimahaven vedligeholdes?
    Skal den udvikles?

     

  • Arbejdet med læringsforløb

    Trin 1:
    På Solsikkegård har vi med handleplanen peget på relevante temaer og læringsforløb, hvor der skal sættes særligt fokus på bæredygtighed.
    Vi har orienteret os i de kommunale tilbud (fx. De Grønne Spirer) og har overvejet eventuel deltagelse i et eller flere eksterne læringsforløb men Økolariet og /eller Genbrugspladsen.

    Trin 2:
    lokale virksomheder, der arbejder med et særligt fokus på bæredygtighed.
    I institutionen er der skabt en synlighed omkring arbejdet med bæredygtighed - det er synligt i institutionen, i sprog og i handlinger, både for ansatte og forældre.


    Trin 3:
    Institutionens lokale handleplan rammesætter arbejdet med læringsforløb.
    Læringsforløbene tager bl.a. afsæt i naturen i lokalområdet og i egen klimahave og der er skabt et årshjul for børn og unges brug af og læring i og om naturen.
    Der er etableret formelle samarbejder med relevante lokale virksomheder og eksterne læringsmiljøer, der har særligt fokus på bæredygtighed.
    Det er tydeligt, at institutionen har fokus på bæredygtighed for alle – det ses både inde og ude, høres i den måde vi taler om natur og bæredygtighed og ses i de handlinger vi foretager os.

  • Arbejdet med klimahaven

    Trin 1:
    Vi har beskrevet initiativet Klimahave i vores lokale handleplan.
    Temaet biodiversitet indgår i læringsforløb, hvor børnene aktivt er med til processen i etablering af klimahaven


    Trin 2:
    Etablering af Klimahave pågår.

    Klimahaven indgår i læringsforløb for flere aldersgrupper med fokus på biodiversitet.

    Børn og forældre inddrages i forbindelse med etablering af klimahaven.

    Pædagogisk personale har deltager i kursus vedr. etablering og drift af Klimahaven.

    På personalemøder sker vidensdeling internt i institutionen, således at stadigt flere, sammen med børnene, får forståelse for aspekter i relation til Klimahaven.

    Trin 3:
    Klimahaven er etableret og i drift, med øget biodiversitet til følge.

    Klimahaven indgår i læringsforløb

    Børn inddrages i driften af klimahaven.

    Pædagogisk personale har deltaget i kursus vedr. etablering og drift af Klimahaven.

    Klimaansvarlige medarbejderne har ansvaret for at bringe Klimastrategien i spil på diverse mødefora.