Retningslinjer til forebyggelse af seksuelle overgreb på børn

Formålet med at tydeliggøre retningslinjerne er at beskrive de overvejelser, der ligger bag værdigrundlag og pædagogisk praksis med henblik på at minimere risikoen for, at der sker seksuelle overgreb i institutionen og for, at der uberettiget rettes mistanke mod en ansat.

Handleplan

  • Baggrund

    På Solsikkegård arbejder vi med ”åbne døre”. Det betyder i dagligdagen, at vi stiller vores
    pædagogiske praksis til skue og debat for kolleger, forældre og børn.
    Dette er en bevidst strategi i forhold til fortsat udvikling af praksis og den enkelte medarbejders faglighed.
    Vi reflekterer over egne og kollegers handlinger og er forpligtet til at sige til og fra i situationer, vi ikke forstår eller synes om.
    Den praksis er også gældende i forhold til forældre, eksterne samarbejdspartnere og øvrige voksne, der kommer i institutionen.
    Vi er meget bevidste om, hvordan vores kontakt med børnene er. Det er baseret på, at vi er sekundære omsorgspersoner, og vi graduerer vores fysiske kontakt med børnene herefter og er ligeledes bevidste om, hvordan vi graduerer vores fysiske kontakt i forhold til barnets alder.
    I vores daglige pædagogiske tilgang og i specifikke aktiviteter, f.eks. børn masserer børn, lærer vi børnene vigtigheden af at kunne sige fra i situationer og stå ved egne og andres grænser. Dette gøres bl.a. ved, at vi altid tager børnene alvorligt og respekterer barnets grænser.

  • Målgruppe

    Politikken retter sig mod forældre med det formål at informere og synliggøre de overvejelser, der ligger bag pædagogisk praksis. Derudover henvender den sig til ansatte med henblik på at informere om gældende retningslinjer. Eksterne samarbejdspartnere og øvrige voksne, der har deres gang i institutionen, er ligeledes omfattet af retningslinjerne.

  • Definitioner

    Der er tale om seksuelt overgreb, når et barn inddrages i seksuelle aktiviteter, som det ikke kan forstå rækkevidden af og udviklingsmæssigt ikke er parat til og derfor ikke kan give tilladelse til og/eller af en sådan karakter, der overskrider samfundets sociale eller retslige normer.

  • Bekymringsbarometer 2-5 år/seksualitet

    Normal adfærd:

    -Udviser alderssvarende optagethed af seksualitet
    -Leger alderssvarende seksuelt prægede lege med jævnaldrende
    -Leger seksuelle lege med andre børn, som er præget af ligeværdighed, jævnbyrdighed,
    gensidighed og nysgerrighed
    -Tager på familiemedlemmers kønsdele og bryster
    -Undersøger sig selv
    -Leger far, mor og børn
    -Siger frække ord
    -Udforsker forskellene mellem drenge og piger
    -Leger doktorlege med seksuelt indhold, hvor man undersøger hinanden
    -Spørger om køn og forplantning
    -Stimulerer sig selv ved at røre ved kønsorganer eller gnide dem mod noget
    -Viser sig frem

    Adfærd, der kræver skærpet opmærksomhed og indgriben:

    -Udviser overdreven interesse for eller overdreven optagethed af seksuelle aktiviteter
    -Udviser seksuel grænseoverskridende adfærd frem for andre mere alderssvarende aktiviteter/lege
    -Udviser seksuel adfærd, som adskiller sig fra andre børns/unges naturlige nysgerrighed
    -Udviser ikke alderssvarende viden om seksualitet, fx påfaldende fremmelig eller voksenagtig viden om sex
    -Leger seksuelle lege, som fører til beklagelser fra andre børn
    -Indgår i seksuelle aktiviteter, hvor der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem de børn, som indgår
    -Leger vedvarende med afføring
    -Er tydeligt seksuelt indladende/opfordrende overfor voksne
    -Prøver gentagne gange at få andre børn eller voksne til at berøre sine kønsorganer
    -Slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv
    -Prøver at gennemføre samleje genitalt eller analt
    -Prøver gentagne gange at putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse - på trods af smerte
    og/eller irettesættelser fra voksne
    -Er fikseret på sex og primus motor i de seksuelle aktiviteter eller taler og tegner emnet konstant
    -Dæmper på trods af kraftig irettesættelse fra voksne ikke sin adfærd

    Adfærd der kræver øjeblikkelig indgriben:

    -Når et offer fortæller om overgreb fx i form af orale, anale eller vaginale penetrationer eller
    anden intimiderende fysisk krænkelse
    -Prøver at tvinge andre til at tage på dets kønsdele
    -Tvinger ting ind i vagina og anus på sig selv og andre, selv om det er forbundet med smerte
    -Tvinger andre børn til at lege doktor
    -Tvinger andre børn til at tage tøjet af
    -Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem
    -Leger kønsrolle-lege på en vred og aggressiv måde
    -Udøver seksuelle handlinger mod andre, der gør ondt
    -Finder nemme ofre – fx andre børn der er svagere og lokker eller truer til seksuelle aktiviteter
    -Udviser seksuel adfærd, der virker tvangsmæssig eller aggressiv
    -Reagerer på krise (fx vold i hjemmet) ved at foretage seksuelle handlinger på andre børn, der
    ikke deltager frivilligt
    -Virker ligeglad, selvom dets handlinger skader eller gør ondt på et andet barn, eller det andet barn tydeligt er ulykkeligt
    -Seksuel kontakt med dyr

  • Solsikkegårds pædagogiske overvejelser og metoder

    På Solsikkegård ønsker vi gensidig åbenhed og håber, at alle forældre, der oplever, at deres barn har problemer, siger det til pædagogerne eller lederen, så vi kan samarbejde om at hjælpe barnet til trivsel og udvikling.


    På Solsikkegård har vi besluttet følgende:
    • Leg forgår med tøjet på.
    • Børnene må ikke stikke noget i egen eller andres kønsåbninger.
    • Børnene går ikke flere på toilet sammen bag lukket dør.
    • Alle voksnes toiletbesøg i institutionen foregår uden børn.
    • Børnene skal altid have tøj på efter årstiden også inde. Om sommeren er underbukser minimum beklædning, mens børnene leger i vand.
    • Vi pådutter aldrig børnene seksuelle voksenrelaterede ord og begreber. F.eks. er en legekammerat af det modsatte køn en god ven og ikke en kæreste.
    • Vi er forpligtet til at graduere den fysiske kontakt til børnene, så den er afstemt efter barnets alder. En tvungen omfavnelse kan føles som et overgreb.
    • Vi omtaler kønsorganer som tissemænd og tissekoner og bryster.
    • De voksne er ikke underlagt et bestemt beklædningskodeks, men vi er bevidste om at
    signalere tryghed frem for seksualitet.
    • Vi minimerer situationer, hvor en voksen er alene med børnene, medmindre det har en fagligt begrundet relevans. F.eks. er børnene aldrig med en voksen på loftet for at hente ting, men en voksen og et barn eller en børnegruppe kan godt sidde i et rum med døren lukket, hvis aktiviteten påkræver det. Eksempelvis en sprogtest, sprogundervisning osv.
    • Personalet informerer altid hinanden, hvis de går ind i et andet rum med et eller flere børn, og alle ansatte er forpligtiget til at orientere sig om, hvad der sker bag en lukket dør.
    • Hvis en ansat har mistanke om overgreb eller er utryg ved eller undres over en kollegas adfærd, skal institutionens leder altid kontaktes.
    • Hvis en ansat bliver opmærksom på et barns fysiske og/eller psykiske symptomer på overgreb og/eller mistrivsel, skal institutionens leder involveres.

    Hvis overgreb finder sted
    Hvis et overgreb mod et barn finder sted, eller der rettes mistanke mod en ansat, skal institutionens leder altid kontaktes. Lederen er forpligtet til at handle efter Vejle Kommunes retningslinjer.
    Strategi for implementering
    Politikken evalueres årligt på personale- og bestyrelsesmøde. Politikken lægges på institutionens hjemmeside og uddeles til alle forældre.

    Henvisning til relevante links og litteratur
    Servicestyrelsen: ”Den professionelle tvivl”. Tegn og reaktioner på seksuelle overgreb mod børn og unge.

    Vejle Kommunes handleplan: Forebyggelse og håndtering af overgreb mod børn og unge.

     

     

Revideret 2024